Premium

’Vierde fix’ gaat geluidhinder Schiphol beter spreiden, maar er komt ook concentratie van vlieglawaai op bepaalde plekken

© Archieffoto
Haarlem

De effecten monitoren, handhaven op overtredingen én burgers die meer overlast ervaren compenseren. Die drie componenten moeten volgens Provinciale Staten van Noord-Holland goed worden geregeld bij de herziening van het luchtruim.

Er wordt al meer dan tien jaar over gesproken, de zogeheten ’vierde fix’. Dat is een nieuw punt waar vliegtuigen het naderingsgebied van Schiphol binnenvliegen op een hoogte van 3 tot 7,5 kilometer hoogte. Er zijn tot nu toe drie van zulke naderingspunten maar vliegtuigen die vanuit zuidoostelijke richting naar Schiphol vliegen, moeten van oudsher een omweg maken vanwege militair oefengebied. Dat gaat dus veranderen: door een uitbreiding van het militaire luchtruim in het noorden kan het oefengebied in het zuidoosten van Nederland worden opgedoekt. Ruimte voor de vierde fix, dus. En daarmee ook de mogelijkheid om het naderingsgebied van Schiphol opnieuw in te richten.