Column Brussels Blik: Vrijheid helaas vertaald naar krankzinnig gezwets

Ondanks de coronamaatregelen werd de vrijheid van meningsuiting in de week van 4 en 5 mei onverminderd ingezet. Deze vrijheid werd door sommige figuren helaas wel vertaald naar krankzinnig gezwets.

Neem de omstreden bevrijdingsdagposter van het Forum voor Democratie en aanverwante clubs. Haar contentstrateeg roert waarschijnlijk dagelijks absint of opium door zijn of haar koffie. Meer woorden heb ik er niet voor over. Want ik denk dat de grootste fout die je kan maken, is om dit soort initiatieven serieus te nemen. Omdat negatieve publiciteit ook publiciteit is, bied je alsnog een podium door je uit te spreken tegen het bizarre affiche. Ik maakte afgelopen week gebruik van de vrijheid om onbeargumenteerde schreeuwers even uit te zetten. Dat deed me goed. Wellicht onwennig voor een columnist, maar het gaf ruimte. Ruimte om te luisteren naar de historische speech van Duitse kanselier Angela Merkel. Ze kan met haar woorden niet de geschiedenis veranderen. Maar toch voelt het alsof ze de symbolische gejatte fiets – zo ver dat kan – heeft geprobeerd terug te geven. Een symbolische Hollandse fiets die met metaal van de Hoogovens zal zijn gemaakt. En dat brengt me bij de tweede overwinning van afgelopen week. De onthulling van de plaquette voor ’Witte Ko’. De verzetsheld - van beroep smelter bij de lokale staalfabriek - zette zich tijdens de Tweede Wereldoorlog op allerlei manieren in om de bezetter te dwarsbomen. Dat hij na de oorlog niet meer welkom was bij de Hoogovens is tot op de dag van vandaag wrang. Tenminste, dat was het tot afgelopen dinsdag 4 mei. De dag waarop een overwinning zichtbaar is gemaakt door de plaatsing van zijn plaquette bij het oorlogsmonument op de Wenckebachstraat in Velsen-Noord. Jan Brasser (zoals Witte Ko officieel heette) vindt nu postuum eindelijk zijn rust, zoals zijn dochter het mooi verwoordde. En ik denk dat er ook een grote stoet aan familie, vrienden en sympathisanten van Brasser opgelucht zucht. Het geeft het gevoel dat er iets wat jaren lang gebroken is weer heel mag zijn. En daar kan geen poster ontwerpende halve zool iets tegen inbrengen.

Joris Brussel