Zonder deze enorme apparaten kunnen de sluisdeuren niet rollen: ze zijn onderweg

Zonder deze enorme apparaten kunnen de sluisdeuren niet rollen: ze zijn onderweg
De bovenrolwagens worden aan boord gereden.
© Foto Rijkswaterstaat
IJmuiden

Het werk aan de nieuwe zeesluis bij IJmuiden gaat gestaag door. Deze week zijn de twee bovenrolwagens voor de sluisdeuren naar het Logistiek Centrum van aannnemersconsortium OpenIJ in Amsterdam verscheept.

Zonder bovenrolwagens, geen bewegende sluisdeuren straks. De bovenrolwagens drijven de sluisdeuren aan. De bovenrolwagens zijn veertien bij zeven meter groot en 5,5 meter hoog en elke wagen weegt 200 ton. De sluisdeuren worden aangedreven door zes hydromotoren. Dit gebeurt door aandrijfwielen, zogenaamde bonkelaars, die ingrijpen op een pennenbaan, waardoor de deur heen en weer wordt geduwd over de drempel.

De twee bovenrolwagens worden geplaatst aan de twee operationele deuren. De bovenrolwagens zullen de komende periode worden getest door OpenIJ. Het staalwerk en de werktuigbouwkundige onderdelen voor deze bovenrolwagens zijn in opdracht van OpenIJ vervaardigd door Hollandia Infra.

Laatste nieuws