Premium

Bloemendaal bezorgd over extra treinen naar Formule 1 in Zandvoort: geluidsoverlast, wachten bij spoor Overveen

Bloemendaal bezorgd over extra treinen naar Formule 1 in Zandvoort: geluidsoverlast, wachten bij spoor Overveen
Spoorovergang Overveen.
© Cyclomedia
Overveen

De gemeenteraad van Bloemendaal wil alleen geld beschikbaar stellen voor aanpassingen aan het spoor als aan een aantal voorwaarden wordt voldaan.

Tijdens de extra raadsvergadering werd opnieuw duidelijk dat de partijen willen dat de uitbreiding van het aantal treinen van en naar Zandvoort tijdens de Formule 1 beperkt blijft tot een klein aantal dagen.

Er lagen bij de raadsvergadering twee moties op tafel om wethouder Henk Wijkhuisen deze woensdag tijdens een overleg met de buurgemeenten Zandvoort, Heemstede en Haarlem een hart onder de riem te steken. Deze gemeenten samen moeten 1,4 miljoen bijdragen aan de aanpassingen aan het spoor.

Lees ook: Tien treinen per uur naar Zandvoort bij speciale evenementen als Formule 1

Lees ook: Subsidie voor spoor vanwege F1 verrast gemeente Bloemendaal

Tijdens de Formule 1 van volgend jaar mei wil Pro Rail het aantal treinen kunnen uitbreiden om er zo voor te zorgen dat het publiek van en naar de badplaats wordt vervoerd.

De partijen wil dat aantal beperken tot 24 treinen per uur - twaalf naar Zandvoort en twaalf naar Haarlem - op een zeer beperkt aantal dagen. De rest van het jaar moet dat aantal beperkt blijven tot twaalf treinen per uur.

De partijen voelen zich overvallen doordat alles al besloten leek te zijn, zonder dat de gemeente erin gekend is.

Volgens André Burger heeft de Metropool Regio Amsterdam zich schuldig gemaakt een een ’overvaltactiek’, terwijl Rob Slewe (Hart voor Bloemendaal) denkt dat Amsterdam de maatregelen alleen maar steunt om te zorgen dat zo de eigen overlast van toeristen minder wordt.

Onder de partijen leeft bovendien grote bezorgdheid over de gevolgen van een uitbreiding van het treinverkeer voor de inwoners van Overveen.

De geluidsoverlast voor de bewoners direct aan het spoor neemt toe. Daarom pleiten de partijen ervoor dat de uitbreiding van de dienstregeling alleen kan worden uitgebreid als uit onderzoek duidelijk wordt dat de geluidsoverlast voor de omwonenden binnen de grenzen blijft.

De partijen willen ook dat de spoorbomen bij het station Overveen langer open blijven, om zo lange wachttijden bij de overweg te voorkomen. Nu sluiten de spoorbomen al als er een trein uit de richting Zandvoort stopt op het station.

Ze willen dat wordt onderzocht of dat later kan. Deze verbetering moet wat de partijen betreft hoog op de agenda van ProRail komen en voor mei 2020 klaar zijn. De partijen vinden dat de gezamenlijke gemeenten alleen moeten meebetalen als aan die voorwaarden wordt voldaan.

Aan de andere kant zien de meeste partijen ook in dat door de Formule 1 de jarenlange discussie over aanpassingen aan het spoor in een stroomversnelling heeft gebracht. Maar of dat leidt tot minder autoverkeer is nog afwachten.

De PvdA bij monde van Henk Schell ziet geen enkel voordeel aan de extra investeringen in het spoor. ,,De overlast voor bewoners en natuur neemt toe, en we moeten er nog aan meebetalen ook.”