Premium

Extern onderzoek naar kwaliteit toeristenbureau Haarlem

Extern onderzoek naar kwaliteit toeristenbureau Haarlem
CDA’er Eva de Raadt, is kritisch op Haarlem Marketing.
© Archieffoto
Haarlem

Naar het wel en wee van de Stichting Haarlem Marketing komt een onafhankelijk en extern onderzoek. Dat heeft de gemeenteraad gelast. Haarlem Marketing, het toeristenbureau van de stad, had vorig jaar een tekort van 3,5 ton en dat heeft het imago geen goed gedaan.

Volgens CDA’er Eva de Raadt moet worden gekeken naar de financiële en inhoudelijke kwaliteit van de stichting die jaarlijks zes ton gemeentesubsidie ontvangt. Eerder opperde de PvdA het toeristenbureau meteen al te korten, maar nu willen de sociaaldemocraten eerst dit onderzoek afwachten.

Het ligt voor de hand dat bij dit onderzoek ook wordt gekeken naar de rol van de Raad van Toezicht, met Jos Wienen als voorzitter. Eerder is Wienen door de raad de mantel uitgeveegd omdat hij aan de raad had verzuimd te melden dat er een fors tekort was. Wienen heeft ervaren dat hij als burgemeester én als voorzitter van de Raad van toezicht een dubbele, soms tegenstrijdige rol kan hebben. Hij zal daarom uit de Raad van Toezicht stappen.

Wethouder Robbert Berkhout (GroenLinks, economie) staat positief tegenover het onderzoek. Hij verwijst al naar een notitie over de nieuwe Haarlemse toeristische koers. Daarbij wordt - voor zover mogelijk - gestreefd naar dagjesmensen die doordeweeks komen. Berkhout zegde ook toe te kijken of het mogelijk is om dagjesmensen van riviercruiseboten toeristenbelasting te laten betalen. Er komen ongeveer tachtig riviercruiseboten naar Haarlem die aanleggen op een speciale kade in noord.

Tijdens de begrotingsbehandeling donderdagavond bleek dat er over de toeristenstroom naar Haarlem talloze cijfers circuleren. Niemand weet hoe betrouwbaar deze cijfers zijn. Zo zou het aantal binnenlandse dagbezoekers in Haarlem de afgelopen vijf jaar volgens het college met ongeveer de helft zijn toegenomen tot 1,5 miljoen bezoekers in 2019.

Mirjam Otten (Liberaal Haarlem) wil graag dat de gemeente met correcte cijfers komt en deze goed op een rij zet. Zij legt er de nadruk dat toerisme geld in het laatje brengt bij horeca en winkels. Volgens Berkhout is het ’best lastig’ om de juiste cijfers te achterhalen. Hij beloofde wel in zijn nieuwe toeristische koers met ’betere cijfers’ te komen.