Telefoonstoring legt treinverkeer landelijk tijdelijk plat; dienstregeling inmiddels hervat, ’iedereen thuis kunnen brengen’ [update]

© ANP JEROEN JUMELET

Internetredactie
Amsterdam

Het treinverkeer in Nederland heeft donderdagavond grotendeels platgelegen door een telefoonstoring op de verkeersleidingsposten. Vrijdag rijden de treinen weer volgens de normale dienstregeling die goed is goed, meldt een woordvoerder van de vervoerder. „Gelukkig hebben we iedereen thuis kunnen brengen.”

Een woordvoerster meldde dat de inzet van treinen in de loop van donderdagavond „mondjesmaat” toenam en dat rond 22 uur op alle trajecten weer treinen reden. Volgens de NS zijn alle reizigers in staat gesteld hun bestemming te bereiken.

Donderdagavond Rond 18.00 uur meldde de NS dat vanwege de telefoonstoring geen treinen konden rijden. Vanwege de veiligheid was ervoor gekozen al het treinverkeer stil te leggen in verband met de storing.

Er was geen communicatie mogelijk tussen de verkeersleiding en de machinisten in de treinen. De NS heeft rond 19.00 uur het treinverkeer weer opgestart.

Doordat de NS veel logistieke aanpassingen in de inzet van treinen en personeel moet doen omdat die op veel plekken gestrand zijn, verliep het treinverkeer de rest van de avond niet meer volgens planning. Ook de reisplanner was door veel „lastminuteaanpassingen” niet volledig actueel, aldus de NS.

Vrijdag rijden alle treinen gewoon weer. Wel kan het voorkomen dat er op een bepaalde plek een andere trein rijdt dan normaal. „Niet iedere trein staat op de juiste plek, maar dat gaan we zo snel mogelijk oplossen. Het is dus niet zo dat treinen niet zullen rijden, maar het kan voorkomen dat even een andere trein wordt ingezet.”

© ANP JEROEN JUMELET

Vervangend vervoer

De vervoerder heeft tijdens de storing geen vervangend vervoer ingezet. „Nee, dat doen we niet en dat komt omdat daar eigenlijk geen beginnen aan is. Er kunnen zo’n duizend mensen in een trein en misschien vijftig in een bus, dus dat is geen doen”, aldus een NS-woordvoerster. NS en spoorbeheerder ProRail raadden mensen aan hun reis zoveel mogelijk uit te stellen.

Eind mei legde een storing bij het telefoniesysteem van provider Mobirail de communicatie tussen machinisten en treinverkeersleiders stil. Die verbinding was volgens ProRail essentieel om treinen te laten rijden. Daarom werd het treinverkeer in een groot deel van het land stilgelegd. Onduidelijk is of de oorzaak van het probleem donderdag ook bij de provider ligt. „Het lijkt er niet op, maar dat zoeken we op dit moment uit”, aldus een woordvoerder van spoorbeheerder ProRail.

Hier staat ingevoegde content uit een social media netwerk dat cookies wil schrijven of uitlezen. U heeft hiervoor geen toestemming gegeven.

Net binnen