Serviceabonnement bij hypotheek overbodig: ’gebakken lucht’ volgens de Consumentenbond

Vlak voor de overdracht worden vaak nog serviceabonnementen aangeboden, stelt de Consumentenbond.

Vlak voor de overdracht worden vaak nog serviceabonnementen aangeboden, stelt de Consumentenbond.© archieffoto anp

Van ons ombudsteam

De serviceabonnementen die veel hypotheekadviseurs bij het afsluiten van een hypotheek verkopen, stellen meestal niets voor. Dat concluderen de Consumentenbond en Ikbenfrits (IBF) na bestudering van 18 abonnementen. Wat de adviseurs aanbieden, valt veelal al onder de wettelijke zorgplicht of zijn nonsensdiensten.

De Consumentenbond bekeek samen met onafhankelijk hypotheekadviseur IBF, die zelf geen service-abonnementen aanbiedt, 18 abonnementen van 7 grote hypotheekketens, 3 grote intermediairs en 8 kleinere advieskantoren. De adviseurs bieden serviceabonnementen aan voor nazorg en als aanvulling op het verstrekte hypotheekadvies. De kosten hiervoor variëren van €7 tot €50 per maand.

Bijna alle abonnementen bevatten diensten als: beheer van de hypotheek, beantwoorden van vragen over het product of advies, gewijzigde klantgegevens verwerken of een nieuw rentevoorstel doen na afloop van de rentevaste periode. Maar deze diensten vallen onder de wettelijke zorgplicht van de tussenpersoon bij het afsluiten van een financieel product. Consumenten moeten dat sowieso krijgen. Andere aangeboden diensten, zoals: 24/7 bewaking van de hypotheek, toegang tot een veilige online omgeving, en het aanmaken van een klantprofiel zijn ronduit gebakken lucht.

Misleidend

Sandra Molenaar, directeur Consumentenbond, vindt de abonnementen misleidend: ,,Consumenten gooien hiermee jarenlang geld weg voor een nutteloze dienst. Maandelijks betalen voor service bij je hypotheek is onnodig. Want welke hulp heb je tussentijds nodig bij hypotheken met een rentevaste periode van 20 jaar? Bovendien, als je toch iets wezenlijks wilt veranderen aan je hypotheek, dan betaal je ook mét zo’n abonnement vaak nog advieskosten. Je kunt dus beter alleen voor een advies betalen op het moment dat je het nodig hebt.’’

Uit meldingen bij de Consumentenbond blijkt dat consumenten zich soms onder druk gezet voelen om een abonnement aan te gaan. Bijvoorbeeld wanneer een adviseur vlak voor de definitieve ondertekening van de hypotheekakte nog met het abonnement komt aanzetten. Of door de klant voor te spiegelen dat hij zonder abonnement hoge uurtarieven moet betalen elke keer als hij een vraag over zijn hypotheek heeft.

Duidelijk informeren

De Consumentenbond wil dat adviseurs informatie op hun website zetten over de kosten en de inhoud van hun serviceabonnementen en ook over waar consumenten recht op hebben zónder abonnement. Zo kunnen consumenten op een zelfgekozen moment zelf een afweging maken en aanbieders met elkaar vergelijken.

Net binnen