Vraagtekens bij ’Leven Lang Fit’

Hanneke van den Berg

Je moet het ze nageven, al die bedenkers van diëten: ze weten altijd wel pakkende namen te verzinnen. Zo ook: Een Leven Lang Fit. Dat willen we toch allemaal wel? Je gewoon je hele leven lang fit voelen, het liefst zonder er al te veel voor te hoeven doen en vooral laten.

Dat gaat echter bij Een Leven Lang Fit niet op. Dit dieet is hard werken, veel uitzoekerij en studie, opletten wat er op je bord komt en wat je er vooral niet op legt, want het gaat bij dit programma om het niet mogen combineren van voeding. Veel dingen samen op een bord zouden leiden tot de vorming van giftige afvalstoffen en daarmee gewichtstoename.

Het dieet is in 1985 ontwikkeld door Harvey en Marilyn Diamond. Zij zien het niet zo zeer als een dieet, maar meer als een nieuwe leefstijl, omdat je het wel de rest van je leven moet volhouden om de verloren kilo’s er niet meer bij te krijgen.

Tijdens het Leven Lang Fit-dieet worden eiwitten en koolhydraten consequent gescheiden en die mag je tijdens een maaltijd dus niet samen eten. Een boterham met kaas of een maaltijd van aardappelen, groenten en vlees is hier dus niet toegestaan.

De ideale combinatie is volgens hen 70 procent groente en fruit en 30 procent andere voedingsmiddelen. Rauwe en verse groente en fruit wordt aangeraden. Vlees niet, maar het is ook niet verboden. Smaakmakers, zoals knoflook, ui en smaakversterkers worden afgeraden. Water, koffie en kruidenthee mogen onbeperkt gebruikt worden. Bij honger mag je tussendoor fruit eten.

Een wetenschappelijk bewijs hiervoor is er niet, aldus het Voedingscentrum. Iemand valt af als hij of zij minder calorieën binnenkrijgt, en niet door het vermijden van ’gifstoffen’.

Wat vinden onze experts van dit dieet?

Positief:

Martine Dogger van Dieet&Co: „Er zitten best een paar goede dingen in, zoals het advies om veel groente en fruit te eten.”

Jet Timmer van The Feelgood Company is het daarmee eens: „Veel groente en fruit en ook veel water drinken is natuurlijk een goed advies.”

Maar volgens hen zijn daarmee de positieve punten wel genoemd.

Negatief:

Martine Dogger: „Ik vind dit dieet geen aanrader. Mensen die dit volgen eten bijvoorbeeld een enorme bak fruit als ontbijt. Die hoeveelheid zorgt ervoor dat je bloedsuikerspiegel snel kan stijgen en dalen. Juist door het te combineren met eiwitten zal je eten langzamer verteren en krijg je dus minder snel weer honger.”

Jet Timmer: „Om dit te kunnen volgen moet je echt veel kennis hebben van voeding. Je moet weten waar koolhydraten in zitten en waar eiwitten. Bovendien zitten in veel producten zowel koolhydraten als eiwitten en die zou je dan niet meer mogen eten. Dat is raar. Ik vind het ook niet logisch klinken dat de natuur eetbare dingen produceert die de mens niet kan verteren.”